10 tips för personligt varumärke
Personal branding är en av de viktigaste sakerna du kan göra för din personliga karriär. Det handlar inte bara om att ha en fin LinkedIn-profil eller webbplats, utan om att utveckla en strategi och vara konsekvent i allt du gör både online och fysiskt när du träffar människor.
I det här blogginlägget diskuterar jag 10 gyllene regler för personligt varumärke som hjälper dig att sticka ut från konkurrenterna. Berättar ingående hur du bygger ditt personliga varumärke för att sticka ut. Följ dessa tips så är du på väg att etablera ett framgångsrikt personligt varumärke!
Är ett personligt varumärke för alla?
Jag skulle säga att nästan alla har nytta utav ett personligt varumärke, både för arbetssökande, egenföretagare och för den anställde.
Vad är då ett personligt varumärke?
Ditt personliga varumärke är det någon säger om dig när du inte är i rummet!
Mina 10 bästa tips för ett starkt personligt varumärke
1. Skapa din personliga varumärkesidentitet
När det gäller personligt varumärke är det viktigt att skapa en stark personlig varumärkesidentitet. Det innebär att du måste utveckla ett tydligt och kortfattat budskap om vem du är och vad du står för.
Det är också viktigt att vara konsekvent i ditt varumärke, på alla sociala plattformar. Se därför till att din webbplats, dina profiler i sociala medier och ditt CV återspeglar ditt personliga varumärke.
Att skapa en personlig varumärkesidentitet kan vara väldigt roligt, men det tar tid och kräver ansträngning att göra det rätt. Börja därför med att definiera dina värderingar och styrkor och kom sedan på en catchy slogan eller ett motto som representerar dig. Och vad du än gör, se till att vara sann mot dig själv! Genuinitet varar längst.
2. Känna till dina styrkor och svagheter
Det är viktigt att vara medveten om dina styrkor och svagheter när det gäller personligt varumärke. Om du vet vilka dina styrkor är kan du använda dem till din fördel genom att vara medveten om dina svagheter kan du arbeta för att förbättra dem.
Så hur gör du för att bedöma dina styrkor och svagheter? Ett sätt är att be andra om feedback. Be din familj, dina vänner och kollegor att ge dig sin ärliga åsikt om vad de tror att dina styrkor och svagheter är. Detta kan vara en tuff men nyttig övning!
När du har en uppfattning om dina styrkor och svagheter kan du börja arbeta för att förbättra dem. Om det finns några områden som behöver förbättras, se till att vidta åtgärder och göra en förändring. Det kommer inte att vara lätt, men det kommer att vara värt det i längden!
3. Var personlig inte privat
När det gäller personligt varumärke är det viktigt att vara personlig. Det betyder att du måste vara genuin och autentisk i allt du gör. Försök inte vara någon du inte är, för det kommer folk att genomskåda. Var bara dig själv och låt din personlighet lysa igenom!
Människor dras till äkthet, så att vara personlig är ett utmärkt sätt att bygga upp förtroende och trovärdighet hos andra. När människor känner att de känner den riktiga du, kommer de att vara mer benägna att vilja göra affärer med dig. Så var inte rädd för att låta din personlighet synas! Bara för att du är personlig behöver du inte vara privat så du behöver inte berätta allt om ditt liv, men dela gärna personlige anekdoter för att din målgrupp skall kunna känna en relation till dig.
4. Berätta en historia – det funkade ju för Jesus liksom 🙂
Människor älskar historier, så berätta din egna! När det gäller personligt varumärke är storytelling ett kraftfullt verktyg.
Det hjälper människor att få kontakt med dig på en personlig nivå och gör det mer sannolikt att de kommer ihåg dig. Så dela din berättelse med världen och låt folk få veta vad som gör dig unik.
Din berättelse behöver inte vara komplicerad eller dramatisk, dela bara med dig av något som gör dig unik och intressant. Se till att du är sann din berättelse i alla aspekter av din strategi för personligt varumärke, från webbplatstexter till inlägg i sociala medier, håll din personliga berättelse i fokus!
5. Var konsekvent i allt du gör
En av de viktigaste faktorerna för ett framgångsrikt personligt varumärke är att vara konsekvent. Du måste göra lika i allt du gör, från budskapet på din webbplats till tonen i dina inlägg i sociala medier. Att vara konsekvent överrallt är nyckeln eftersom det hjälper människor att komma ihåg vem du är och vad du står för. Se till så att all text och dina handlingar speglar just dig som person.
6. Skilj dig ut från konkurrenterna
Det kan vara en utmaning att sticka ut från konkurrenterna eller dina kollegor i branschen, men det är viktigt att göra allt du kan för att sticka ut. Ett sätt att göra det är att vara personlig och genuin i allt du gör.
När människor känner att de känner den riktiga du, är de mer benägna att vilja göra affärer med dig.
Ett annat sätt att få dig själv att sticka ut är att berätta sin egna historia. Människor älskar historier, så dela din personliga berättelse med världen och låt folk få veta vad som gör dig unik. Och se till att du är genuin och sann i din berättelse i alla aspekter av din strategi för ditt personligt varumärke. Både från webbplats texter till inlägg i sociala medier – håll just din berättelse i fokus!
7. Utveckla en strategi
När det gäller personligt varumärke är det viktigt att utveckla en strategi. Det innebär att du måste ha en handlingsplan och veta vad du försöker uppnå. Utan en strategi kan det vara svårt att göra framsteg och se resultat.
Så hur går man till väga för att utveckla en strategi för personligt varumärke? Jo, det första steget är att förstå vem du är och vad som gör dig unik. När du känner till dina styrkor och värderingar kan du börja utveckla marknadsförings aktiviteter som återspeglar detta. Du måste också förstå din målgrupp och ta reda på vilken typ av innehåll just din målgrupp skulle vara intresserade av.
Sedan handlar det om att vara konsekvent med ditt budskap och att leverera det på ett sätt som faller i god jord hos din målgrupp. Så ta dig tid att ta reda på vad som fungerar bäst för dig och håll dig till det!
En strategi för personligt varumärke kan vara mycket arbete, men det är värt det i slutändan! Tänk på att det är ingen sprint utan ett maraton.
8. Använd sociala medier för att bygga upp ditt varumärke
Twitter, LinkedIn, Instagram och Facebook, TikTok är alla utmärkta plattformar för personligt varumärke. De gör det möjligt för dig att dela din berättelse, komma i kontakt med andra och bygga relationer som kan hjälpa ditt personliga varumärke att blomstra.
Se till att använda sociala medier till sin fulla potential genom att dela värdefullt innehåll, engagera dig med din publik och bygga relationer. Detta kommer att hjälpa dig att bygga ett starkt personligt varumärke som människor vill göra affärer med!
9. Nätverka med andra yrkesverksamma
Skriv en rolig och professionell paragram of hur du skall Nätverka med andra yrkesverksamma
Ett av de bästa sätten att bygga upp ditt personliga varumärke är att nätverka med andra yrkesverksamma. Detta kan göras personligen på evenemang eller online via sociala medier som LinkedIn. När du kontaktar andra, se till att du tillför värde och är genuin i dina interaktioner. Människor kommer att minnas dig för att du är hjälpsam och autentisk, vilket är två viktiga ingredienser för ett personlig varumärkesframgång!
Och glöm inte att följa upp efter att du har träffat någon ny. Det är ett utmärkt sätt att befästa er relation och fortsätta bygga upp ditt personliga varumärke och er relation till varandra. Se bara till att du gör det på ett sätt som känns naturligt – ingen gillar att bli spammad med generiska uppföljningsmeddelanden!
10. Håll dig uppdaterad om trender och förändringar i din bransch
Det är viktigt att hålla sig uppdaterad om trender och förändringar i din bransch, eftersom det kan hjälpa dig att ligga steget före konkurrenterna och dina kollegor i branschen. Se därför till att du alltid lär dig och håller dig uppdaterad om de senaste nyheterna och utvecklingen.
Detta kan göras på flera olika sätt, till exempel genom att läsa branschbloggar och prenumerera på nyhetsbrev, delta i evenemang och nätverka med andra inom ditt område eller helt enkelt hålla dig uppdaterad på sociala medier.
Genom att hålla dig uppdaterad om industritrender kan du positionera dig som expert inom ditt område och sticka ut från konkurrenterna. Så se till att avsätta lite tid varje dag för att lära dig mer om din bransch!
Sammanfattning om hur du bygger ditt personliga varumärke
Nu när du känner till de 10 gyllene reglerna för personligt varumärke är det dags att omsätta dem i handling!
Börja med att förstå vem du är och vad som gör dig unik. Utveckla sedan en marknadsförings plan som återspeglar detta.
Hitta sedan din målgrupp och skapa innehåll som de skulle vara intresserade av. Var konsekvent med ditt budskap och din leverans, och använd sociala medier för att bygga relationer med andra.
Slutligen, håll dig uppdaterad om trender och förändringar i din bransch så att du kan ligga steget före konkurrenterna.
Börja bygga upp ditt personliga varumärke idag genom att följa dessa 10 gyllene regler. Det är en långsiktig investering, men den kommer att betala sig i slutändan!
Bollplank – strategi för personligt varumärke
Vill du ha ett bollplank och diskutera hur just du skall komma igång med ditt personliga varumärke online så ta gärna kontakt med mig så kan vi diskutera vidare hur du skall bli bättre på tex. LinkedIn som är ett perfekt ställe att börja bygga sitt personliga varumärke på.
KONTAKTA HELEN SHIPPEY
hey@shippey.se
Västerås fotograf som gärna reser inom Sverige och övriga Världen i sin Dethleff husbil på olika fotouppdrag.