Varför du skall hålla din hemsida uppdaterad med nya bilder?
Jag tänkte gå igenom och ge din mina 5 skäl att uppdatera din hemsida med nya bilder och sociala media kanaler. I en snabb rörlig digital värld blir saker så som bilder på en webbsida lätt föråldrade. Det kan leda till att potentiella kunder väljer en annan leverantör — och så kan vi ju inte ha det!
Världen har aldrig varit så digital som den är idag både små och stora företag, precis som du har blivit tvungna att digitalisera sig för att överleva. Digitalisering ställer höga krav på kunskap i flera led, ett av de leden är bilder på din hemsida.
Väljer du leverantör pga dess fotografier?
Jag gör det. Ser en hemsida inte bra ut gällande både text och bilder så tänker jag både en och två gånger innan jag handlar från dem. Det gör väll du med eller?
Idag väljer vi leverantörer till 95% genom det digitala och 5% på intryck genom andra människor. Det visar ny forskning från MIT. Det innebär att din hemsida och digitala närvaro är viktig, speciellt när 9,5 av 10 personer väljer leverantör genom vad de ser och upplever online på en företags hemsida.
Så oavsett vad din verksamhet arbetar med så behöver du bilder som beskriver din verksamhet.
Uppdatera dina bilder
Glöm inte bort att det kan vara avgörande att uppdatera dina foton på din webbsida med jämna mellanrum. Jag rekommenderar en gång per 6 månader, eller åtminstone komplettera och skifta bilderna för ett mer livfullt intryck. Inte bara dina kunder som vill se nya bilder utan även vår kära vän Google med hens spindlar gillar hemsidor som håller sig uppdaterade med nya bilder.
5 skäl att uppdatera din hemsida med nya bilder
- Foton väcker känslor och vi människor agerar på känslor. Beteenden är förutsägbara hos människor och det finns få saker som väcker så mycket känslor och igenkänning som bilder. Det är därför som Instagram exempelvis har 1 miljard aktiva användare varje månad på plattformen.
- Uppdaterade bilder som växlas på hemsidan gör den mer levande och upplevs som aktuell för besökaren, vilket i sin tur gör att nyfikenheten ökar och fler affärer genomförs.
- Textuella referenser och logotyper på en hemsida ger intrycket av att verksamheten döljer något, men om vi lägger dit en bild kopplad till texten så sätts full tillit till det som sägs. Det eftersom vi har svårt att förhålla oss till en text om det inte finns en tillhörande bild som bekräftar det som skrivs. Om du lägger upp en video med motsvarande innehåll så ökar konverteringen och tilliten än mer dramatiskt.
- Genom att uppdatera era bilder med jämna mellanrum så ökar ni också varumärkeskännedomen vilket leder till fler affärer och ökad kännedom för vad ni gör. Om ni dessutom har livsstilsbilder som visar dina kollegor på ditt företag så kommer automatiskt igenkänningen från målgruppen/besökaren att öka. Vilket leder till fler affärer och större igenkänning.
- En professionell fotograf har förmågan att ljussätta och manipulera ljuset så att produkter och dina kollegor i din verksamhet framhävs på bästa tänkbara sätt vilket gör att ni får en slutprodukt som alltid är träffsäker, kvalitativ och genomtänkt. På så vis har ni tydliggjort för besökaren, din potentiella kund undermedvetet att ni står för kvalitet och så även er produkt eller tjänst. Ge för att få. Bidra för att vinna kraft.
Bilder är en investering och bör prioriteras i marknadssynpunkt
De flesta vet att allt arbete börjar inifrån verksamheten, genom kulturen och ledarskapet och det är lika viktigt att använda bilder internt som externt.
Det kan handla om den där power-pointen/ Keynote, det inte uppdaterade bildgalleriet eller de bilderna som ständigt används i sociala medier i brist på att det finns fler att ”ta” för stunden.
Bilder är en investering och en förutsättning för att vinna affären och attrahera framtida kunder, investerare och framtida nya kollegor. En uppdaterad bildbank är nästan ett måste i dagens snabba digitala värld.
Kom igång direkt med uppfräschning av foton till din hemsida
Anlita Helen Shippey för att hjälpa dig skapa rätt bilder för din verksamhet
Kontakta Shippey för att ta nästa kliv framåt — hey@shippey.se