5 skäl att uppdatera din hemsida med nya bilder

av Helen Shippey
489 visningar

5 skäl att uppdatera bilderna på hemsidan!

I en snabb rörlig digital värld blir saker så som bilder på en hemsida lätt föråldrade vilket kan leda till potentiella kunder väljer en annan leverantör — och så kan vi ju inte ha det!

Världen har aldrig varit så digital som den är idag och företag oavsett storlek har blivit tvungna att digitalisera för att överleva. Det ställer höga krav på kunskap och i flera led, ett av de leden är bilder. Idag väljer vi leverantörer till 95% genom det digitala och 5% på intryck genom andra människor. Det visar ny forskning från MIT. Det innebär att din hemsida och digitala närvaro är viktig, speciellt när 9,5 av 10 personer väljer leverantör genom vad de ser och upplever online. 

Så oavsett vad din verksamhet arbetar med så behöver du bilder som beskriver verksamheten. Här nedan har jag samlat 5 skäl till varför du bör uppdatera  bilderna på din hemsida. Vi får inte heller glömma att det är avgörande att uppdatera bilderna med jämna mellanrum, jag rekommenderar en gång per 6 månader, eller åtminstone komplettera och skifta bilderna för ett mer livfullt intryck. 

5 skäl att uppdatera din hemsida med nya bilder

  1. Bilder väcker känslor och vi människor agerar på känslor. Beteenden är förutsägbara hos människor och det finns få saker som väcker så mycket känslor och igenkänning som bilder, det är därför som Instagram exempelvis har 1 miljard aktiva användare varje månad på plattformen. 
  2. Uppdaterade bilder som växlas på hemsidan gör hemsidan levande och genom det upplevs hemsidan som levande för besökaren, vilket i sin tur gör att nyfikenheten ökar och fler affärer genomförs. 
  3. Textuella referenser och logotyper på en hemsida ger intrycket av verksamheten döljer något, men om vi lägger dit en bild kopplad till texten så sätts full tillit till det som sägs. Det eftersom vi har svårt att förhålla oss till en text om det inte finns en tillhörande bild som bekräftar det som skrivs. Om du lägger upp en video med motsvarande innehåll så ökar konverteringen och tilliten än mer dramatiskt.
  4. Genom att uppdatera era bilder med jämna mellanrum så ökar ni också varumärkeskännedomen vilket leder till fler affärer och ökad kännedom för vad ni gör. Om ni dessutom har livsstilsbilder som visar människorna inom verksamheten så kommer automatiskt igenkänningen från målgruppen/besökaren att öka vilket leder till fler affärer och större igenkänning. 
  5. En professionell fotograf har förmågan att ljussätta och manipulera ljuset så att produkter och tjänster framhävs på bästa tänkbara sätt vilket gör att ni får en slutprodukt som alltid är träffsäker, kvalitativ och genomtänkt. På så vis har ni tydliggjort för besökaren undermedvetet att ni står för kvalitet och så även er produkt. Ge för att få. Bidra för att vinna kraft. 

Bilder är en investering och bör prioriteras i marknadssynpunkt

De flesta vet att allt arbete börjar inifrån verksamheten, genom kulturen och ledarskapet och det är lika viktigt att använda bilder internt som externt. Det kan handla om den där power-pointen, det inte uppdaterade bildgalleriet eller de bilderna som ständigt används i sociala medier i brist på att det finns fler att ”ta” för stunden. Bilder är en investering och en förutsättning för att vinna affären och attrahera framtida kunder, investerare och kollegor.

Kom igång direkt — anlita Shippey

Kontakta Shippey för att ta nästa kliv framåt — hey@shippey.se

Läs även

Lämna en kommentar

Prenumerera på Shippeys nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med spännande artiklar och nyheter.