Därför ska du ha en unik mediebildbank för sociala medier

av Helen Shippey
2931 visningar

Fler och fler företag investerar i en så kallad social mediebildbank vilket tillhandahåller en bildbank med bilder och video som ni kan använda för publicering i sociala medier.

Vi vet alla att arbetet med sociala medier är ett fulltidsarbete som ständigt kräver att nytt content skapas i form av bild och video.

För att underlätta det arbetet är det bra om det finns en ständigt uppdaterad mediebildbank där de människorna som arbetar med sociala medier kan hitta nytt fräscht material hela tiden.

Fördelen med att ha en egen bildbank där du har professionellt tagna bilder är många, dels unikt tagna bilder, dels den fantastiska kvaliteten och dels att du får stor kontroll över bildernas bildspråk. Genom att ha en kreativ fotograf bidrar det också till fler kreativa idéer som leder till bättre bilder.

Bilder köpta från en internationell bildbank är ofta ”tråkiga” och enformiga i sitt bildspråk och de är ofta använda av tusentals andra personer, dessutom är ofta kvaliteten ett kritiskt moment som gör arbetet med bilden i post/redigering mer långsamt. För att hitta rätt sorts bild med rätt kvalitet och känsla är ofta ickelönsamt eftersom det tar så lång tid.

Gå en av mina kurser i foto och video

Statistik visar tydligt att bilder som är unikt tagna för det specifika ändamålet säljer mer via sociala kanaler än de som använder gratisbilder eller bilder köpta från globala bildbanker. Hela 83% av företagen som har en unikt utformat mediebildbank upplever ökad försäljning efter de tagit beslut om att anlita en professionell fotograf för att skapa material proaktivt under året för dem så de ständigt har nytt material att använda.

Vill du också skapa bättre material som målgruppen och följarna älskar? Hör av dig till mig så berättar jag mer. 

Läs även

Lämna en kommentar

Prenumerera på Shippeys nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med spännande artiklar och nyheter.