Det som skiljer dig från mängden är DU!

av Helen Shippey
4421 visningar

Shippey visualiserar företag och varumärken för att framtidssäkra tillväxten och närvaron i digitala kanaler.

Det kanske låter lite som en klyscha men i själva verket är det oerhört passande att skriva ”Det som skiljer dig från mängden är DU! ” och det stämmer eftersom när du som kund kontaktar mig och vill anlita mig så har du möjligheten att antingen följa mina råd, ta höjd att skapa något större och som kommer få större spridning eller landa i något som redan gjorts. Något klassiskt. Som professionell fotograf med flera utmärkelser har jag möjligheten att skapa det du efterfrågar och det i sig är något som behöver få mer utrymme och därför skriver jag om det.

Du utgör skillnaden

Normalt har mina kunder en vision om vad de vill uppnå. Det kan handla om verksamhetsbilder, porträtt, reklam eller liknande. Ibland är det en bildbank för sociala medier som ska upprättas. Här har du ett val, att antingen anlita fotografen för ett specifikt arbete eller så låter du fotografen agera med sin kreativa frihet. I den kreativa friheten låter du egentligen fotografen ta fram idéer som gör att ni får en helt ny nivå i bilderna. Om du låter mig som fotograf få kreativ frihet i mitt skapande så kommer du få en leverans som sticker ut och som högst troligt kommer väcka både nyfikenhet och fler affärer i dina kanaler. 

Klassiskt eller kreativt

Vad är det för skillnad på klassiskt och kreativt, egentligen? Det finns flera faktorer i detta och ibland kan den ena vara bättre än den andra. Om vi utgår från att du är i behov av en bildbank för sociala medier till ditt företag så börjar alltid jag med lite frågor och svar gällande målgrupp, kanal, ändamål och vad bilderna ska representera, utifrån det och utifrån vad ditt bolag vill förmedla externt så skapar jag idéer till kreativa fotosessions. I en bildbank behöver man ibland också iscensätta vissa moment så det finns mycket bilder att välja mellan. I en bildbank så kan man också växla mellan klassiskt och kreativt, det vill säga att man kanske tar en rad porträttbilder på ett klassiskt vis och varvar det med kreativa bilder där människorna i bilderna är aktiverade i någon form. Men även statiska och klassiska bilder så som porträtt kan livas upp genom en rad olika tekniker. Det kan handla om ljussättning, inomhus eller utomhus, bakgrunder, efterbehandling, editering, retusch med mera. 

Begränsa dig inte

Låt dig inte begränsas av vad du tidigare köpt eller varit med om i fotoväg. Våga ställa frågan om kreativ frihet. Våga ta ut svängarna, på så vis kommer du också uppskatta slutresultatet mer. Frigör tid i kalendern för att vara med och skapa, ett samskapat material är alltid bättre och ger dig som kund en optimal kontroll.

Utgå från ditt behov

Vad behöver du? När behöver du det? Vad har du för målgrupp? Hur ska bilderna användas? När då? I vilken kanal och vilket budskap vill du förmedla. Fundera kring ditt behov och i vilken omfattning du behöver det. Behöver du bara några bilder eller är du egentligen i behov av mer men med olika innehåll? Planera och utgå från behovet nu och framåt, det blir både mer ekonomiskt och mer hållbart.

Visualisera företag och varumärken

För att framtidssäkra tillväxten och närvaron i företagets digitala kanaler krävs det att du dels sticker ut. Shippey har som grundvärdering att tillföra värde i leveranserna till dig som kund. Det innebär att jag tar höjd i tanken kring vad bilderna ska representera och hur bilderna ska tas för att framhäva varumärke och företag på bästa möjliga vis. 

Checklista inför din kommande förfrågning

  • Fundera ordentligt kring ditt behov
  • Vilka typer av bilder behöver du?
  • Behöver jag flera olika miljöer i bilderna?
  • Porträttbilder av personalen, ska de vara klassiska eller kreativa?
  • Behöver du verksamhetsbilder?
  • Ger jag fotografen frihet att komma med idéer?
  • Vem är mottagaren av bilderna?
  • Vad ska bilderna representera?
  • Kan jag samskapa bilderna?
  • Hur skiljer jag mig från mängden?

Läs även

Lämna en kommentar

Prenumerera på Shippeys nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med spännande artiklar och nyheter.