Två personer som står i Kopparlunden, Västerås

Fotouppdrag åt Kopparlundens begravningsbyrå

 

Unika bilder som berättar vilka ni är

Jag fick i fotouppdrag att skapa unika bilder åt Kopparlundens begravningsbyrå i Västerås. Att skapa unika bilder till företag är något jag går igång på. Genom att diskutera med mina kunder och gärna besöka deras arbetsplats så får jag mig en uppfattning om vilka de är vilka kunder de har och framförallt vilka kunder vill de attrahera. Dvs vem är deras målgrupp.
Det är viktigt att jag vet vem som är min kunds dröm kund! Jag klurar mycket på vilka sorters bilder som attraherar min kunds kundgrupp.

 

Målgrupp/Kundanalys

Har du redan klart för dig vem din kundgrupp/målgrupp är så är det toppen om inte så hjälper jag dig gärna att konstatera vem som är din målkund.

Det är viktigt för mig att veta vem målgruppen är för att skapa rätt bild som passar just ditt företag.

Jag kan ta en bra bild men den kanske inte passar dig och ditt ändamål med bilden, och då är det ju helt plötsligt en dålig bild. 

Fast du kan inte klandra bilden i sig för den är rätt exponerad etc men en dålig bild för just dig, för att den inte attraherar rätt målgrupp eller berättar rätt information som din målgrupp vill veta.

 

En bra bild

En bra bild berättar för din kund vad du arbetar med så att de förstår sig bättre på ditt företag. Bilden kan berätta din företagshistoria, om du är miljömedveten, dina värdeord med mera.

 

Din kund köper om bilden ger en känsla

En säljare berättade att för ett tag sedan att kunders köpbeteenden är att vi handlar om bilderna inger en känsla hos oss. Han har rätt i det, ser du en reklam och du inte får någon sorts känsla i kroppen så får du heller ingen impuls till att köpa.

Vi alla handlar med känslor det gäller både att vi skall gilla den vi handlar av som person eller som företag. Detta skall vi då förmedla i företagets egna bildbank så att de alltid har tillgång till nya fräscha bilder som har rätt bildspråk för just dem. Det är inte lätt att skaffa en bild från en bildbank som kommer att ha rätt känsla för just dig och ditt företag. Det är näst intill omöjligt skulle jag säga.

 

Bilder till din hemsida

Kopparlundens begravningsbyrå behövde bilder som förmedlade harmoni, värme, lugn och lokal närvaro.

Jag var och hälsade på dem vid 4 olika tillfällen för att skapa dessa olika sorters bilder till dem för deras hemsida. Du kan titta in deras webbplats Kopparlundens begravningsbyrå som är skapad till dem av Easy Partner Advago.

 

Fotograferingar vid olika tidpunkter

Ibland behöver jag besöka mina kunder vid flertalet tillfällen för att jag vill ha rätt ljus på rätt plats. Jag använder självklart Profoto, blixtar vid behov men ibland så passar det bättre att fotografera vid vissa tidpunkter för att få det optimala naturliga ljuset beroende på om det är söder eller norr läge på dina lokaler.

För Kopparlundens begravningsbyrå så fotograferade jag även bilder utomhus för att skapa den lokala närvaron i deras område som heter Kopparlunden i Västerås. Det är ett gammalt industriområde som numera huserar många mindre företagare.

Bästa ljuset för att skapa bilder med känsla samtidigt som det återger en lokal närvaro är att fotografera vid soluppgång eller solnedgång.

Jag valde att fotografera vid solnedgång vid just det här tillfället, mitt val hade att göra med hur solen lyser över just området Kopparlunden.

Ibland är det soluppgång som ger det bästa skenet, så vilket jag väljer har med tidpunkten på året samt platsen att göra.

 

Erfarenhet och kunskap

När du anlitar Shippey så är det för min kompetens och kunskap i området, så att du skall slippa tänka på allt kring fotograferingen. Allt du behöver göra är att prata med mig så jag förstår dig och din verksamhet.

Jag bokar och hjälper till med fotorekvisita och statister/modeller om det behövs. Vid just den här fotograferingen så hjälpte jag kunden med att skaffa statister i olika åldrar som alla skulle representera deras olika kundgrupper.

 

Rätt statist/modell på rätt plats

Det är viktigt att en bild hänger ihop och pratar till din målgrupp. Tänk dig själv om jag skulle ta kort på ett gäng 10 åriga tjejer som skrattar och pratar, en super fin bild säkert men den skulle förmedla fel för just den här kunden som är en begravningsbyrå i Västerås.

Barn är med i deras konsultationer ibland självklart men de är sällan deras fokuserade målgrupp så en bild på ett gäng 10 åriga tjejer skulle inte förmedla rätt för dem.

Därför är det viktigt att när vi tar fram statister/modeller till fotograferingar att de både etniskt och åldersmässigt passar in för rätt målgrupp.

Titta gärna på din egna bildbank  som du har och se om du har bilder som attraherar alla människor när det gäller etnicitet och ålder. Vi lever i en mångkulturell värld i Sverige så fundera på om du inkluderar alla i dina bilder.

Jag lägger inga värderingar i om du gör det eller inte vill bara att du skall fundera på hur du vill göra framöver och vad passar in på ditt varumärke?

Man i samtal med en pensionär på en begravningsbyrå
Begravningsrådgivare Tony Eriksson samtalar med en Pensionär, det är två du ser händerna av damen.

 

Varumärke och bilder

Dina bilder skall återspegla ditt varumärke! De bilder du visar på din hemsida och på dina sociala media kanaler återspeglar vem /vilka ni är som företag. Därför är det viktigt att era bilder stämmer överens med ert varumärke oavsett vart dina kunder kommer i kontakt med dig.

Det skall vara en så kallad rödtråd över alla de olika ’touch points’ / ställen som dina kunder kommer i kontakt med dig som företagare det gäller både digitalt och även i tryck.

Jag gör ofta en vad jag kallar bildanalys av ditt företags befintliga bildbank (de bilder du har använt dig utav hittills) och ser vad de ger för intryck för dina kunder.

Sedan diskuterar vi om det är rätt bildspråk så vi skall fortsätta med samma eller om vi skall byta och tillsammans ta fram en ny bildstil som passar ditt företag idag och den målkund grupp som du har. Din mål kundgrupp kan ändras över tid så det är inget konstigt i det.

Företag behöver vara agila idag och öppna för förändringar i sina kunders köp beteenden, därav kan även din bildstil behöva ändras eller förfinas lite över tid.

Vill du ha en egen bildbank för ditt företag?

Hör av dig till mig så hjälper jag dig super gärna med att skapa din unika bildbank. Kontakta mig.

åJag har en del kunder där jag skapar unika bildbanker till trots att vi aldrig träffas. Jag skapar då bilder som passar dem men de är själva inte med på bild, det är generella bilder men ändå med deras företag i åtanke när jag skapar dem, för att se till så att bilderna passar in och tilltalar företagets kund grupp.

Läs gärna mer om hur du kan tänka gällande Varumärke.

 

KONTAKTA Helen Shippey
:point_right::skin-tone-2:hey@shippey.se

Fotograf med bas i Västerås men reser frekvent på fotouppdrag i hela Sverige med sin Dethleff husbil.

Helen Shippey

Helen Shippey

Helen Shippey har i 14 år arbetat heltid som fotograf både i Sverige & utomlands. Hon har den högsta utbildningen en fotograf kan ha. Både Gesällbrev och Mästerbrev i Fotografyrket. Hon har fotograferat presidenten Donald Trump, H.M. Drottning Silvia, Tiger Woods mfl. för att bara nämna några kända namn som har stått framför hennes kamera.
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest

Lämna En Kommentar

Lämna en kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

LÄS ÄVEN

Följ Shippey för att få kontakt med våra uppdateringar

Oavsett om du är privatperson eller företagskund så är du välkommen att kontakta Shippey.

Prenumerera på Shippeys nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med spännande artiklar och nyheter.