Idre Drönar bild

Så fotar du med drönare vinterklimat

Fotografering med hjälp av drönare i vinterklimat ställer högre krav på kunskap och hantering av drönaren men också ur ett bildkvalitets perspektiv.

Vill du få så bra bilder som möjligt med din drönare rekommenderar vi att du tar del av vår lista här nedan med bra saker att tänka på när du är ute och fotograferar med din drönare på vintern.

Batteri påverkas av vinterkyla

Batterierna laddar ur snabbare i kallare klimat, normalt rekommenderas inte flygning under -15° celsius, men om du värmer upp batterierna i god tid innan flygningen så klarar batterierna cirka 40-60% av normal flygtid. Det räcker med att du värmer batterierna i en varm bil under färd till din destination. Flyger du i -30° celsius eller mer rekommenderar vi att du har med extern värme för att hålla batterierna i så bra kondition som möjligt.

 

Drönaren i vinterklimat

Vid extrem kyla så kan rotorbladen bli kraftigt nedkylda och flyger du i dimma så kan isbildning uppstå på bladen vilket kan leda till sämre prestation av flygningen och i värsta fall haveri. Flyg därför försiktigt och upplever du att drönaren beter sig märkligt så flyg tillbaka till hempositionen.

 

Kameran

Det är viktigt att tänka på att om du startar drönaren från snötäckt mark så kommer troligtvis den kylda snön fastna på drönaren vilket kan leda till stora problem. Införskaffa därför en startplatta som är tillräckligt stor för att inte påverkas av löst drivande snö. Väljer du att ändå starta på snötäckt mark så rekommenderar jag att du sopar bort så mycket snö som möjligt från platsen så inte snö fastnar i kamera och gimbal och som gör att du får felaviseringar i handkontrollen. 

 

Bättre kvalitet i vinterlandskap

Snölandskap är vackra med blotta ögat. Men kamerans lins har inte förmågan att återskapa den känslan vi själva upplever. För kameran är det svårt att skapa en jämn balans mellan kontrasterna i himmel och vinterlandskap på mark. För att säkerställa att du tar en bättre bild där alla delar har lika mycket exponering så rekommenderar jag att du införskaffar i ND-filter. Jag använder alltid ND-filter för dagsbilder, oavsett hur mörkt det är. Är det bara lite ljus så kan du använda en 4:a eller en 8:a. Om vädret är otroligt ljus kan du använda 16, 32 eller i särskilda fall 64.

 

Fotografera alltid manuellt med din drönare

De flesta drönare har idag en funktion för att ställa om till manuell kamerahantering. Om din drönare har det så rekommenderar jag varmt att du börjar använda det manuella läget eftersom du då har total kontroll över din bildtagning, såväl i stillbild som i videoläget. I det automatiska läget kan exponeringen skilja markant mellan still- och videoläge vilket leder till olika resultat när du senare går igenom materialet.

 

DNG framför JPEG

Fotografera alltid i kamerans råformat, på DJI-drönare heter råformatet DNG och fungerar som ett negativ av bilden. Om du vill kunna ta så bra bilder som möjligt och i redigeringsläget sedan editera ljus, kontrast med mera så kan du göra det i DNG-formatet utan att bilden påverkas negativt.

 

Underexponera hellre än överexponera

Om du befinner dig i en arktisk miljö såsom i skidbacken, lappland eller norrland och saknar ett ND-filter rekommenderar jag att du underexponerar bilden och sedan i redigeringsläget lättar upp bilden. Fotografera alltid i DNG-format (Raw).

 

9 steg fotografera med drönare i vinterklimat.

  1. Håll batterierna varma så du har mer flygtid.
  2. -15-35° celsius påverkar drönaren, flyg därför kortare sträckor.
  3. Snö och is kan bildas på rotorbladen i dimma/snö/snöstorm, flyg försiktigt
  4. Starta på en större startplatta för att undvika snö på drönaren
  5. Kameran/gimbal blir slöare i extrem kyla, styr saktare för bättre resultat
  6. Fotografera med ND-filter för en bättre balans mellan ljusa och mörka delar i bild
  7. Fotografera alltid manuellt om du kan, bra att lära sig
  8. Välj DNG-format framför JPEG
  9. Underexponera alltid bilden om du saknar ND-filter

 

Har du fler frågor om hur det är att flyga drönare i vinterklimat så lämna en kommentar eller hör av dig direkt till mig.

 

Fotograf och drönar pilot Helen Shippey är baserad i Västerås, Västmanland men reser frekvent runt på olika fotouppdrag med sin Dethleff husbil.

Helen Shippey

Helen Shippey

Helen Shippey har i 15 år arbetat heltid som fotograf både i Sverige & utomlands. Hon har den högsta utbildningen en fotograf kan ha. Både Gesällbrev och Mästarbrev i Fotografyrket. Hon har fotograferat presidenten Donald Trump, H.M. Drottning Silvia, Tiger Woods mfl. för att bara nämna några kända namn som har stått framför hennes kamera.
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest

Lämna En Kommentar

Lämna en kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

LÄS ÄVEN

Följ Shippey för att få kontakt med våra uppdateringar

Oavsett om du är privatperson eller företagskund så är du välkommen att kontakta Shippey.

Prenumerera på Shippeys nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med spännande artiklar och nyheter.