Varför Profoto B2 portabla blixtar istället för speedlight’s?

Varför Profoto B2 portabla blixtar istället för speedlight’s?

Mina första studioblixtar som ändå var portabla var ett par Profoto B2. Jag hade länge använt Canons speedlite’s som mina portabla blixtar som jag satt upp på stativ etc. vart jag än gick. Men så tog jag steget till att investera i ett par Profoto B2 portabla blixtar. Vilken lycka jag kände!

Kvinna i klänning framför Västerås slott

3 anledningar till varför du skall använda portabla blixtar istället för speedlight's

  1. De kan ge dig mer ljusstyrka (de har mer kräm i sig) 250W
  2. De laddar om snabbare än speedlight's som har vanliga batterier (kanske inte jämfört med Profotos egna A1, det har jag inte testat dem mot men det har också Litium batterier vilket brukar vara snabbare att ladda om)
  3. Pålitlig att de kommer att avfyras varje gång (det problemet hade jag när jag behövde ta flera relativt snabba bilder efter varandra)

Dessa portabla studioblixtar är enkla att använda och komma igång med även för dig som inte är van vid studioblixtar. Jag hade personligen ingen erfarenhet själv utan körde mycket trial and error dvs. testade mig fram.

Fäst blixthuvudet på kameran

Jag köpte även en mojäng (som heter Boomerang) för att sätta det lilla blixthuvudet på kameran precis som jag kunde göra med mina gamla Canon speedlite's. Det kändes mindre smidigt men det gick! 

Canon 5 d mark 4 kamera

Funkar bra när man är ute och fotograferar och inte har någon assistent med sig som kan hjälpa till att hålla i saker och ting samt om man vill vara mer mobil dvs inte använda sig utav stativ för blixtarna.

Företagsfotograf Helen Shippey i Västerås håller i kamera och blixt under fotografering i vintern

Profoto B2 Location kit

Vad är nu en Profoto B2 location kit? Det är två blixtlampor och ett batteriaggregat. Jag investerade även i en förlängningssladd så att jag skulle kunna flytta mina två blixtar lite längre ifrån varandra. Båda blixtarna sitter nämligen ihop med samma batteriaggregat, så du har ett gemensamt och inte varsitt.

Det man skall vara medveten om när man använder förlängningssladd är att man förlorar ca 1 stopp i styrka, sa en Profoto-anställd till mig. Det är bara bra att veta och inget som begränsar dig, men något du skall ha i åtanke när du sätter de olika styrkorna på de två olika blixthuvudena, är att vill du ha exakt samma styrka på båda blixtarna så måste de skilja med 1 stopp om du använder förlängningssladd.

Profoto B2 blixtar och väska

Vad skall jag trycka på?

Själva aggregatet är supersimpelt att använda. Den har inte många knappar och rattar så går inte att göra så mycket fel. Men jag skall gå igenom den med dig så att du hänger med.

Elkontakterna på batteriaggregatet har lock så att smuts inte kommer in när lamporna inte är inkopplade. Du kan även vrida på din blixtkabel när du sätter i den i aggregatet så att den låser sig fast och inte dras ur. Jag är dock personligen lite slarvig med att låsa kabeln utan sätter oftast bara i den i elkontakten och sedan börjar jag fotografera.

Det finns två rattar du kan vrida på, med dem så ändrar du ljusstyrkan på din blixt. Håller du knappen nere samtidigt som du vrider så hoppar siffrorna framåt snabbare ifall du tycker det tar för lång tid att vrida och det bara byter en hundradel åt gången.

Se till så du vet vilken av blixtarna du har kopplat till vilket eluttag på aggregatet så du byter styrka på rätt blixt.

Du kan även välja att ha blixtarna kommunicera på olika grupper. Det är behändigt för när du inte står nära ditt aggregat och vill ändra ljuset så kan du ändra ljusstyrkan från din sändare som du har sittandes på kameran i blixtskon. Gäller bara att komma ihåg vilken blixt som tillhör vilken grupp :)

Du kan med en enkel knapptryckning ändra från pipljud när blixten är redo att användas eller att ljuset dimmas eller inget alls. Du trycker bara fram de olika varianterna och stannar där du vill vara, det står i displayen, Beep, Dim. Jag brukar inte ha någon av dem, varken pipljud det irriterar mig mest eller att blixten dimmas för det känner jag inget behov utav när jag är ute. Jag ser behovet och varför det finns men inte för mig i det jag fotograferar. Ett pipljud är superbra att ha när du fotograferar modeller för då vet de när de skall ändra position och då kan de göra det vid varje pipljud.

Modelljus

Du kan använda modelljuset som är ett LED ljus hela tiden medan du fotograferar om du önskar, men det drar så klart på ditt batteri så du kanske inte alltid vill ha det på men helt upp till dig. Jag brukar ha det på i början när jag måttar in vart ljuset skall vara så att jag ser vart det faller och är riktat mot. Sedan stänger jag av det för att spara på batteri. Jag behåller modelljuset på om jag fotograferar i mörka förhållanden dels för att vi alla skall kunna se men även för att kameran skall kunna fokusera. Det är bara en enkel knapptryckning med att få på och av modelljuset knappen sitter på aggregatet. 

Jag tycker att batterierna blir urladdade relativt snabbt, tyvärr. Men har du ett extra batteri så är det en smidig lösning (det har jag, vi har även bil-batteriladdare som är bra när vi är ute i naturen och behöver ladda).

De laddas upp snabbt så jag brukar ladda det ena medan det andra används. Du kan även om det kniper och du har tillgång till eluttag använda blixtarna medan de är kopplade till ditt eluttag. Det står i manualen att du inte skall ha aggregatet i sin lilla väska när den laddas så jag var supernoga i början med det tills jag träffade en kille som arbetar på Profoto, som sa att "nja det var nog inte så viktigt här i Sverige". Det värre när jag bodde i Dubai där det redan var mycket varmare. Så nu har jag börjat slarva med det och behåller aggregatet i sin väska medan jag laddar den. Där är ju till och med ett hål i väskan så att du skall kunna göra det.

För att byta batteri på ditt aggregat så måste du ta upp den ur dess lilla väska för batteriet sitter underst på aggregatet, lite av en pain tycker jag men även bra då är ju batteriet lite mer skyddat kanske... ?

Bärbar väska

Batteriaggregatet kommer med en egen bärbar väska, den har öglor så din assistent kan sätta fast det i sitt skärp och bära runt den runt midjan, eller ha den över axeln. Har du ingen assistent så kan du hänga den på ditt ljusstativ eller sätta den på marken. Det är inte alltid den når ner till backen beroende på hur högt upp du vill att ditt ljus skall sitta. Den når inte ner för själva blixtens kabel är inte lång nog.

Vi som fotografera mycket ute i naturen gillar att tyget på väskans undersida är vad som ser ut och känns som vädertätad - det är stor tummen upp från oss för det.

Profoto b2 blixtar

Lätta blixthuvud

Vikten av själva blixthuvudena är mycket lite vilket gör dem mycket mobila och lätt att hålla i om du har en assistent och inget stativ.  

Profoto Air Remote TTL

För att få dessa att avfyras så behöver du så klart en sändare som kommunicerar med dina blixtar, jag använder mig utav en Profoto Air Remote TTL-C (C står för att den passar till Canon kameror) Det finns även N för Nikon. De arbetar för att få fram fler för de andra kamera-märkena som finns på marknaden, de fungerar med andra kameramärken men det är inte alltid TTL funktionen fungerar.

Du monterar den på din kameras blixtsko, trycker på On och kör. Du måste se till att de har samma kanal på både din air-remote och på batteriaggregatet, annars kommer din kamera och blixt aldrig kunna kommunicera med varandra. Det var på den här sändaren som jag menade att du kan stå en bit från dina blixtar och ändå ändra dess styrka genom att veta vilken grupp de olika blixtarna tillhör. Du kan även byta kanal ifall det skulle vara en till fotograf i närheten av dig som också fotograferar och har samma kanal som du, använder ni olika kanaler så kommer dina respektive den andras fotografens blixtar inte att påverka varandra. Det här är inget problem jag har stött på, speciellt inte när vi är så mycket ute i naturen och fotograferar för vi är ofta rätt ensamma :) Vilket är superskönt. 

Profoto B2 blixtar och leende kvinna

Ljusformare

Det fiffiga med Profotos blixtar är att deras blixthuvud har samma diameter så du kan enkelt använda de flesta av deras ljusformare på alla deras blixtar förutom Profoto A1. Den är mycket mindre och är heller ingen studioblixt utan ett speedlight som du fäster på kamerans blixtsko.

Ljuset från den här blixten är rätt fint som det är så du kan ibland, när det passar dig, inte ens behöva använda en ljusformare. Jag varierar lite mellan vad jag gör beroende på vad jag fotograferar för något.

OCF (Off Camera Flash)

Jag älskar personligen hur simpelt och enkelt det är att använda Profotos OCF (Off Camera Flash) system. De är lätta att bära med sig vilket för oss är av vikt eftersom vi alltid fotograferar på plats någonstans, ibland i naturen och ibland hos ett företag. Så enkelt att bära med sig i både vikt och enkelt att sätta ihop är faktorer som är viktiga för oss. Vi använder oss personligen ofta av olika paraplyer både med vit insida och med silvrig insida och ibland ett som är translucent. Vilken storlek på paraply vi använder varierar lite på vad vi fotograferar och hur mycket av området vi vill ljussätta. Profotos OCF grids tycker jag är fiffiga att använda så gör gärna det, jag använder grids oftare än vad jag använder deras OCF barndoors och OCF snoot. Mest för jag tycker att jag får mer kontroll på ljuset genom grids än vad jag får genom barndoms och deras snoot, även om de har många bra kvaliteter och fotomöjligheter i olika sammanhang. Vi har alltid med oss OCF gels i alla de olika färger Profoto har, men de använder jag ärligt talat inte så ofta, men skall nog börja göra det för att skapa färgen på plats. Har annars gjort det i efterbehandlingen dvs. i Photoshop och Lightroom men så klart så vill jag ha bilden så klar som möjligt i kameran när bilden tas, för att snabba upp mitt workflow. 

Profoto B2 Foto blixtrar

Profoto B2 vs. Speedlights

Nå går det att jämföra Profoto B2 vs. Speedlights?

Nja är mitt svar där. Personligen så kunde jag inte sluta använda mina Canon Speedlite's när jag köpte mina Profoto B2, som jag kanske hade trott från början. Jag kunde sätta B2 på min kamera, men det var inte smidigt. B2 blixthuvudena är lätta i jämförelse med studioblixtar men de är inte lätta och smidiga i jämförelse med speedlight's.

Så mitt arbetsflöde när jag fotograferade events ändrades inte utan jag favoriserade fortfarande Canons speedlight's vid sådana tillfällen.

Jag provade att ha B2 på kameran vid ett bröllop så det funkade ju men jag skulle inte göra om det om jag inte måste, utan hellre fråga en kompis att följa med och agera som assistent och hålla i blixten istället för att sätta den på kameran. Vilket även gör ett bättre ljus, för att ljuset inte sitter på kameran! Du skall nämligen försöka eftersträva att aldrig sätta någon blixt på kamerans blixtsko. Men ja, jag vet ibland är det oundvikligt så då är det viktigt att veta hur du skall rikta din blixt. 

Jag gillar Profoto B2 för dess portabilitet men de kunde inte ersätta speedlights för mig, men köper du en Profoto A1 så kan du sälja dina speedlights - de är likvärdiga. Läs mer om Profoto A1 här.

For mig så var valet mellan Profoto B2 mot Profoto B1 och då vann Profoto B2, för att blixthuvudena var mindre och smidigare för mig att ta med mig på fotograferingar och för att jag trodde det skulle vara smidigt att ha på kameran. Jag hade helt klart fallit offer för deras reklam som de riktade hårt mot bröllopsfotografer. Ungefär som de nu gör med deras Profoto A1! 

Så här arbetar vi idag!

Idag när jag och Roger är ute och fotograferar så använder vi allt oftare Profoto B1 jämfört med B2:orna. Vi tar ofta med oss båda för vi gillar att vara redo med att kunna ljussätta precis som vi vill när vi väl är på plats och det är svårt att veta innan du är på plats.

Du kan ha en aning om hur du tror du vill ljussätta innan du är på plats men du måste vara redo att ändra det för när du väl är där så kanske förutsättningarna är helt annorlunda från när du var där sist. Skiner solen, regnar det är du på en liten plats där stora paraplyer inte få plats? Ja det finns mycket som kan ändras från en dag till en annan även om du har planerat och tänkt till så var förberedd att på plats tänka om och se vad du har för förutsättningar. 

Ha det så skoj med ditt fotograferande. Hoppas jag inte krånglade till det för mycket för dig. Har du frågor är det bara du ställer dem i kommentarerna så skall jag försöka svara så gott jag kan.

/Helen

Företagsfotograf i Västerås!

Dela gärna detta inlägg

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin

Vill du bidra till ämnet?

Lämna ett svar

Dela gärna detta inlägg

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Företagsfotograf Helen Shippey håller i Canon kamera och ler

Om mig

Hej!
Jag heter Helen älskar att skapa och gärna då dela med mig utav det jag skapar både med mina kameror och drönare.

Häng med mig på mina fotouppdrag. 

Du kan kalla mig Shippey, de gör mina vänner!

Annonslänkar

Innehar; Gesällbrev i Fotografyrket

Medlem