Vikten av ett media kit på er hemsida

av Helen Shippey
42 visningar

Har du någon gång funderat över att ha en undersida med samlade material som gör det lättåtkomligt för media, underleverantörer och partners att använda ditt varumärke?

Inte det? Då är det hög tid att skapa en sån sida på din webbplats för att samla material som samarbetspartners, media och underleverantörer kan ha nytt av. Det kan handla om logotyper, bilder, artiklar, med mera i olika utsträckningar men som tillsammans skapar en helhetsbild av ditt företag.

Många företagare sitter och skickar logotyper i olika format tillsammans med bildmanér till olika leverantörer när det arbetet helt kan tas bort och ersättas med en kort länk där personen själv kan hitta det som behövs för stunden.

Egentligen finns det ingen begränsning för vilket material du kan lägga in i ett media kit men det sedvanliga är det som nämndes här ovan men det finns också andra delar som kan vara bra att lägga upp så som ägarstruktur, bilder på ägarna, ledning och styrelsen. Styrdokument som guidar användaren rätt och som ger användaren en rättvis bild av företaget. Det kan dels handla om negativ publicitet där de medierna som valt att publicera material inte speglar verkligheten till faktorer där medier söker material i syfte att lyfta företaget i olika artiklar. Det kan även vara bra att samla kunder, citat, referenser och sånt material som skapar en mer hållbar syn på bolaget, däribland dokumentation om hur företag arbetar med miljö, data, hållbarhet och hur bolaget ser på saker. Naturligtvis ska den informationen vara knuten till övrig information på hemsidan, till sidor om företaget, legacy, kring karriär och annan information som rör bolaget. Det kan även handla om investeringsinformation som gör nyckeltal och pitch lättillgängligt för andra personer.

Samtidigt är det av högsta vikt att dessa medier alltid är uppdaterade när bolaget förändras eller när uppdateringar sker. Det är en stark kanal för både små som stora företag.

Fördelar vid negativ publicitet

  • Du styr vilken information som finns om bolaget
  • Du erbjuder rätt information
  • Du kan hänvisa till rätt information
  • Du kan citera till rätt källa

Fördelar vid positiv publicitet

  • Du minskar mängden mail
  • Du minskar det manuella arbetet med att hitta, leta och leverera material
  • Du äger kanalen och dess information
  • Användare slipper ”hitta på” grafiskt material om bolaget
  • Du underlättar för alla som vill interagera med bolaget

Fördelar för partners och collabs

  • Du ger dem friheten att välja material
  • Du styr hur ditt varumärke ska framställas
  • Du kontrollerar användningen

Det finns egentligen bara fördelar med att ha ett media kit på hemsidan, både för positiva och negativa funktioner. Dessutom möjliggör du kontroll och styr delvis hur ditt varumärke framställs online och offline. Sen bestämmer du själv omfattningen av hur stort ditt arkiv ska vara.

Hur lägger man upp materialet? 

Det kan naturligtvis se mycket olika ut från bolag till bolag men i flera mindre bolag som inte har kan dedikera resurser till det kan en väg vara att samla de viktigaste om bolaget och komprimera dessa för nedladdning eller skapa en mapp i molnet som har offentlig/allmän access för nedladdning. För ett större företag kan ett mer sofistikerat system vara lämpligt med stora mappstrukturer, inloggningssystem och liknande. Det viktigaste är egentligen bara att ni skapar ett utrymme online där ni erbjuder materialet för nedladdning.

Om du vill ha hjälp att paketera eller fylla på material till företaget så hjälper jag naturligtvis till. Hör av dig så berättar jag mer — hey@shippey.se

Läs även

Lämna en kommentar

Prenumerera på Shippeys nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med spännande artiklar och nyheter.