Lång exponering av vattenfall i Norge

Vikten av ett media kit på er hemsida

Klurat över vikten av ett media kit på er hemsida?

Har du någon gång funderat över att ha en undersida med samlade material som gör det lättåtkomligt för media, underleverantörer och partners att använda ditt varumärke?

Inte det? Då är det hög tid att skapa en sån sida på din webbplats för att samla material som samarbetspartners, media och underleverantörer kan ha nytta av.

Det kan handla om logotyper, bilder, artiklar, med mera i olika utsträckningar men som tillsammans skapar en helhetsbild av ditt företag.

 

Många företagare sitter och skickar logotyper i olika format tillsammans med bildmanér till olika leverantörer när det arbetet helt kan tas bort och ersättas med en kort länk där personen själv kan hitta det som behövs för stunden.

Egentligen finns det ingen begränsning för vilket material du kan lägga in i ett media kit men det sedvanliga är det som nämndes här ovan men det finns också andra delar som kan vara bra att lägga upp så som ägarstruktur, bilder på ägarna, ledning och styrelsen.

 

Styrdokument som guidar användaren rätt och som ger användaren en rättvis bild av företaget. Det kan dels handla om negativ publicitet där de medierna som valt att publicera material inte speglar verkligheten till faktorer där medier söker material i syfte att lyfta företaget i olika artiklar.

 

Det kan även vara bra att samla kunder, citat, referenser och sånt material som skapar en mer hållbar syn på bolaget, däribland dokumentation om hur företag arbetar med miljö, data, hållbarhet och hur bolaget ser på saker. Naturligtvis ska den informationen vara knuten till övrig information på hemsidan, till sidor om företaget, legacy, kring karriär och annan information som rör bolaget.

 

Det kan även handla om investeringsinformation som gör nyckeltal och pitch lättillgängligt för andra personer.

Samtidigt är det av högsta vikt att dessa medier alltid är uppdaterade när bolaget förändras eller när uppdateringar sker. Det är en stark kanal för både små som stora företag.

 

Fördelar vid negativ publicitet

  • Du styr vilken information som finns om bolaget
  • Du erbjuder rätt information
  • Du kan hänvisa till rätt information
  • Du kan citera till rätt källa

Fördelar vid positiv publicitet

  • Du minskar mängden mejl
  • Du minskar det manuella arbetet med att hitta, leta och leverera material
  • Du äger kanalen och dess information
  • Användare slipper ”hitta på” grafiskt material om bolaget
  • Du underlättar för alla som vill interagera med bolaget

Fördelar för partners och samarbetspartners

  • Du ger dem friheten att välja material
  • Du styr hur ditt varumärke ska framställas
  • Du kontrollerar användningen

 

Det finns egentligen bara fördelar med att ha ett media kit på hemsidan, både för positiva och negativa funktioner. Dessutom möjliggör du kontroll och styr delvis hur ditt varumärke framställs online och offline. Sen bestämmer du själv omfattningen av hur stort ditt arkiv ska vara.

 

Hur lägger man upp materialet? 

Det kan naturligtvis se mycket olika ut från företag till företag men i flera mindre företag som inte kan dedikera resurser till det kan en väg vara att samla de viktigaste om företaget och komprimera dessa för nedladdning eller skapa en mapp i molnet som har offentlig/allmän access för nedladdning.

För ett större företag kan ett mer sofistikerat system vara lämpligt med stora mappstrukturer, inloggningssystem och liknande. Det viktigaste är egentligen bara att ni skapar ett utrymme online där ni erbjuder materialet för nedladdning.

Om du vill ha hjälp att paketera eller fylla på material till företaget så hjälper jag naturligtvis till. Hör av dig så berättar jag mer — hey@shippey.se

 

Helen Shippey

Helen Shippey

Helen Shippey har i 15 år arbetat heltid som fotograf både i Sverige & utomlands. Hon har den högsta utbildningen en fotograf kan ha. Både Gesällbrev och Mästarbrev i Fotografyrket. Hon har fotograferat presidenten Donald Trump, H.M. Drottning Silvia, Tiger Woods mfl. för att bara nämna några kända namn som har stått framför hennes kamera.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

LÄS ÄVEN

Fototips om hur du fotar fyrverkerier

Hur tar man bilder på fyrverkeri?

Jag får ofta frågan runt nyår av människor runt omkring mig som är fotointresserade. Hur tar jag kort på fyrverkerierna på Nyårs afton? Det tänkte jag tipsa dig om här.

fotograf i västerås

Hur blir man fotograf?

Svaret på, Hur blir man fotograf är nästan som att ställa frågan hur långt är ett snöre? Det finns massor av sätt att bli yrkesverksam fotograf på. Här skall jag

fotokurs deltagare

Kom igång med fotografering!

Hur du kommer igång med fotografering! Det kan finnas flera anledningar till varför det ibland är svårt att börja med något och det spelar ingen roll om det är att

Professionell Företagsfotograf Helen Shippey i Västerås

Fotografera i skymning i Västerås

Att fotografera i skymning skapar nästan alltid vackra bilder.  Det är ett super vackert ljus i skymningen precis innan solen går ner. Gyllene timmen (Golden Hour) ja, kärt barn har

bakom kulisserna bild från porträtt fotografering

Bilder som berättar vad du gör

Bilder med känsla och en berättelse Bilder som berättar vad du gör är viktigt att ha på din hemsida så att dina potentiella kunder attraheras av dig på rätt sätt.

Fotokomposition Män ligger och vilar på en bänk

Börja med gatufotografering

Gillar du gatufotografering? Gatufotografi eller street photography handlar om att fånga spontana ögonblick av människor i offentlig miljö. Personligen älskar jag gatufotografering då man verkligen får tillfälle att använda sin

Fotograf med sin fotograf kund

Följ med på ett fotouppdrag

Häng med mig på fotouppdrag För att genomföra ett fotouppdrag krävs både förberedelse och planering. Det finns även en hel del att tänka på under samt efter fotograferingen. I detta

7 st fördelar med att anlita samma fotograf flera gånger

7 st fördelar med att anlita samma fotograf

  Många företagare har ett stort behov av bildmaterial i olika former.     Allt från reklamfotograferingar, kampanjbilder, porträttbilder, verksamhetsbilder till unika bilder till hemsida och sociala medier. Jag tänkte berätta

Utbildad Drönarpilot Västerås Eskilstuna Örebro Helen Shippey Stockholm

Storytelling även kallat bildbank

Stärk ditt varumärke med en egen bildbank Stärk ditt varumärke genom unika bilder. Dina bilder du visar upp berättar vem du och ditt företag är, så ta en funderare på

Fotokurs Kvinna med kamera i handen

Fotokurs- privatlektioner

Privat fotokurs i Västerås Vill du lära dig hantera din digitala systemkamera bättre? Funderar på vad bildkomposition är? Kanske vill du lära dig fotografera människor, natur och/eller landskaps bilder? Kolla

polariseringsfilter En man och ett barn fotograferar soluppgången och fångar solflimmer

Jag använder polariseringsfilter

Behöver man ett polariseringsfilter? Du behöver ett polariseringsfilter av två skäl: Det första skälet är att se igenom reflektioner. Detta är faktiskt dess huvudsakliga jobb – att se igenom reflektioner

Följ Shippey för att få kontakt med våra uppdateringar

Oavsett om du är privatperson eller företagskund så är du välkommen att kontakta Shippey.

Prenumerera på Shippeys nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med spännande artiklar och nyheter.