Shippey Logotyp png

Vikten av sociala medier för företag 2021

av Helen Shippey
2321 visningar

Om du trodde att du var i hamn bara för att du har en företagsprofil på Facebook, Instagram och LinkedIn 2021 så är du ute på djupt vatten. 

Vikten av sociala medier för företag är viktigare än någonsin.

Social distansering har gjort oss mer digitala och ställer enorma krav på dig som företag. Vad förmedlar ditt varumärke, syns det vad ni står för, varför ni gör det ni gör, passar bilden eller videon med det textuella budskapet? Det handlar om er överlevnad, det handlar om att anpassa eller försvinna och det handlar om att prioritera och verkställa. 

Bild och text måste passa

Det är totalt avgörande att bild och text passar och harmoniserar. Bilden fångar in läsaren och texten skapar kopplingen mellan varumärket och känslan man vill förmedla. Om dessa två inte är anpassade kommer läsaren tappas och ni förlorar en potentiell följare och en potentiell affär. För att anpassa 

Planering och strategi

Du är inte ensam om att tycka det är svårt att veta vad man ska publicera i sociala medier. Det är inte så konstigt eftersom det inte är din primära uppgift på bolaget (eller så är det, det, och det är också okej). Vi är trots allt människor bara, det du saknar är verktyg för att planera och sätta en strategi. Det enklaste du kan göra är att öppna ett exceldokument och och göra en mall för 52 veckor på året. Välj sedan ett tema per vecka eller månad och så skriver du inlägg baserat på det temat. På så vis kommer du snabbt vidare och kan publicera mer frekvent i dina kanaler när du har ett tydligt syfte. Naturligtvis kan du få en mer detaljerad strategi och planering levererad av oss på Shippey — behöver du det så finns vi precis här!

Nytt content hela tiden

Det är lite som i Hollywood där kändisarna inte använder samma klänningar två gånger. Det är bad-will dels för algoritmerna i sociala kanalen som tror att du publicerar samma material två gånger och begränsar din spridning. Sen vill du inte läsaren se samma material två gånger även om texten skiljer sig åt mellan publikationerna. Därför är content-stressen ett faktum för alla företag. Nytt material ska ut hela tiden och det kräver resurser och för de flesta företag så finns inte de resurserna att tillgå — då finns Shippey till hands. 

Slagkraftighet

Att nå i ett brus så stort som internet är, är svårt. Det krävs åtgärder i flera led och framförallt kontinuitet. Om du inte vet din målgrupp och publicerar material för den breda massan så är det som att skjuta med hagelbössa mot himlen och hoppas att man träffar en fågel. Men faktum är att många gör så och det funkar i de fallen där företaget är kontinuerlig med vad de publicerar — för då kommer målgruppen att hitta er ändå eftersom algoritmen målar in kontot i ett hörn där möjligt intresserade personer finns som mottagare. Men det gör också att kontot har svårt att komma ut ur sitt låsta segment. Därför är strategin avgörande för huruvida kontot når rätt målgrupp. 

Låt mig ta hand om era sociala medier

Räckvidd

Organisk räckvidd får du sällan inom ramen om sex månader, det eftersom algoritmen inte riktigt förstår vad det är du är ute efter eller vad du kan erbjuda. Men med tiden och baserat på hur frekvent du publicerar så kommer algoritmen avläsa mer om vem du är och vad du förmedlar och genom det skapa lite större räckvidd för varje publicerat innehåll. Missar du ett par inlägg så spelar det ingen större roll, sånt behöver du inte vara orolig över. Det är mänskligt och sånt har man överseende med, därför behöver du inte publicera varje dag som nytt konto, det är bättre att publicera lite oftare över tid så frekvensen ökar över tid i fas med att din följarskara också växer på.

Engagemang

När kontot växt på sig med några tusen följare börjar det bli aktuellt att följa upp allt som sägs om varumärket/kontot och svara på de DM (direktmeddelanden) som kommer in. Det är ett internt mail som kopplar ihop dig med följaren. Svara genomtänkt och skapa en relation snarare än försök sälja. Ju större kontot blir desto fler resurser ska du koppla på för att hantera mängden inkommande frågor/support/säljindikationer från följarna. Engagemang handlar också om att bygga ett community.

Närvaro

Denna delen är kopplad till engagemanget men handlar om att finnas där, visa att du bryr dig och ställer upp utan att kräva något tillbaka. Det handlar om att visa ditt stöd, följa upp trender och visa upp den kultur som bolaget bygger i sociala medier. Många företag fastnar i supportfrågeställningar i sociala medier och det kan vara bra men här ska sälj, support, marknad och affärsutveckling harmonisera. Det handlar om att vara lyhörd och fånga upp det följarna frågar efter, längtar efter eller säger mellan raderna. Ta inte lätt på den här frågeställningen, den är i många fall mer vital än den klassiska mailtråden och kan vara avgörande om kunden köper eller väljer någon annan. Var på tårna och svara snarast på frågan.

Community

När engagemanget och närvaron harmoniserar så får ni automatiskt ambassadörer för kontot och varumärket. Då är det viktigt att koppla in resurser som tar hand om evangelisterna. Det handlar om att fortsätta underlätta och erbjuda kunderna unika förmåner eller saker som gör att de känner sig utvalda trots att det mesta sköts med automatik. Många småföretagare missar detta ben eftersom deras fokus ligger på sälj mot nykund, men statiskt visar att det är 60% enklare att sälja till samma kund flera gånger. Dessa delar måste alltså harmonisera för ett lyckat resultat.

Paid Media

Betalande marknadsföring i sociala kanalerna är en bra metod för att snabbt växa och nå ökad försäljning. Inom paid media finns flera aspekter att titta på som många missar. Däribland att 80% som annonserar bara trycker på annonsera ett specifikt inlägg istället för att ta fram unikt material som riktar sig till specifika grupper. De företagen som agerar så kastar pengarna i sjön eftersom det sällan genererar i fler affärer. För att paid media ska fungera så krävs det kampanjer som attraherar och väcker intresse och det krävs också en hel del arbete med annonserna för att de ska få bra genomslag. Att arbeta med rörlig media har oftast större genomslag än statiska bilder — Om du vill komma igång med sociala medier så har vi fördelaktiga paket som du kommer ha stor nytta av.

Kontakta Shippey

Läs även

Lämna en kommentar

Prenumerera på Shippeys nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med spännande artiklar och nyheter.